×
×

رئیس مرکز بهداشت سلماس خبر داد:
تزریق واکسن پنوموکوک آغاز شد

  • کد نوشته: 4489
  • ۱۵ مرداد
  • ۰
  • رئیس مرکز بهداشت سلماس گفت: تزریق واکسن پنوموکوک در تمام مراکز بهداشتی و خانه‌ها و پایگاه‌های بهداشتی سلماس آغاز شده است.
    تزریق واکسن پنوموکوک آغاز شد

    روشنک مرحمتی رئیس مرکز بهداشت شهرستان سلماس در گفتگو با خبرنگار سلماس پیام از آغاز تزریق واکسن پنوموکوک در شهرستان خبر داد و گفت: واکسن کونژوگه پنوموکوک باهدف ایمن‌سازی و محافظت از کودکان در برابر عامل بیماری عفونت‌های میکروبی پنوموکوک ساخته شده است.

    وی افزود: واکسیناسیون پنوموکوک به شکل تزریقی در سنین دوماهگی، چهارماهگی و ۱۲ ماهگی هم‌زمان با سایر واکسن‌های همان گروه سنی تزریق می‌شود.

    رئیس مرکز بهداشت سلماس بیان کرد: این واکسن از امروز در تمام مراکز بهداشتی و خانه‌ها و پایگاه‌های بهداشتی شهرستان هم‌زمان با سراسر کشور برای کودکان ۲ماهه به‌صورت رایگان تزریق می‌شود.

    مرحمتی با بیان اینکه میکروب پنوموکوک موجب بروز بیماری‌هایی مانند سینوزیت یا عفونت سینوس‌ها، مننژیت یا عفونت مغز، عفونت گوش میانی، پنومونی یا عفونت ریه و عفونت خون می‌شود، گفت: تزریق این واکسن می‌تواند کاهش عوارض شدید ناشی از این بیماری‌ها و کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را سبب شود.

    وی ضمن خداقوت به کلیهٔ مراقبین سلامت و بهورزان شهرستان، از والدین خواست نسبت به واکسیناسیون بموقع فرزندانشان توجه ویژه داشته باشند و به‌صورت منظم در نوبت‌های واکسن به خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های بهداشتی شهری و روستایی که تحت پوشش آن قرار دارند مراجعه کنند.

    رئیس مرکز بهداشت سلماس تصریح کرد: واکسیناسیون هزینه اثربخش‌ترین مداخله سلامت بوده و بالاترین بازگشت سرمایه‌گذاری را از طریق کاهش بیماری‌ها و افزایش طول عمر و کاهش موارد بستری دارد.

    مرحمتی همچنین گفت: در واقع واکسن پنوموکوک در سه نوبت در سنین ۱۲، ۴، ۲ ماهگی کودکان تزریق می‌شود.

    وی ادامه داد: با تزریق واکسن پنوموکوک، سالانه از بیماری ۱۵ هزار کودک و مرگ بیش از یک هزار و ۳۰۰ کودک زیر ۵ سال در کشور جلوگیری خواهد شد.

    رئیس مرکز بهداشت سلماس با اشاره به اهمیت واکسن پنوموکوک گفت: می‌توان گفت واکسن کونژوگه یا کونژوگه پنوموکوک باهدف محافظت و ایمن‌سازی از کودکان در برابر عامل بیماری عفونت‌های میکروبی پنوموکوک ساخته شده است.

    مرحمتی افزود: در واقع این میکروب بیشتر در پوشش قسمت‌های مخاطی بینی و همچنین در پشت گلو وجود دارد و اگر رشد کند سبب عفونت در حفره‌های سینوسی و تنفسی یا گوش میانی می‌شود و همچنین از طریق تماس نزدیک و سرفه و عطسه، انتشار می‌یابد و می‌تواند به بدترین بیماری‌های دوران کودکی تبدیل شود.

    وی همچنین عنوان کرد: گفتنی است که کودکان فاقد طحال، بیماران مبتلا به سرطان، بیماران مزمن قلبی ریوی و کلیوی، بیمارانی که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است و مبتلایان به دیابت، قابلیت ابتلا به این عفونت بیش از سایرین را دارند.

    رئیس مرکز بهداشت سلماس در پایان گفت: این واکسن امسال در تمام مراکز بهداشتی و خانه‌ها و پایگاه‌های بهداشتی شهرستان هم‌زمان با سراسر کشور برای کودکان به‌صورت رایگان تزریق می‌شود.

    انتهای خبر/

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    چهارده + 11 =